پارک دوبل
چگونگی انجام پارک دوبل (قسمت اول)
۱-برای انجام پارک دوبل بایستی از فاصله ۳۰ متری راهنمای سمت راست را زده و با پوشش دادن نقاط کور آینه پس از اطمینان از نبود خطر سرعت خودرو را کم کرده و از فاصله دور در امتداد خودرو مورد نظر قرار گرفته و به فاصله عرضی یک دست به اندازه ۵۰ سانتیمتر کنار خودرو یاد شده به اندازه یک درب موتور جلوتر از آن ایست انجام میگردد، به گونهایی که خودرو صاف ایستاده باشد و پس از صاف بودن خودرو بایستی فرمان خودرو نیز صاف باشد تا در هنگام حرکت به عقب خودرو صاف حرکت کند.
چنانچه فاصله خودرو پارک شده با جدول کم و چسبیده باشد فاصله ایستادن با خودروی کناری هنگام پارک دوبل به اندازه ۷۰ سانتیمتر در نظر گرفته شود.
قسمت دوم در پارک دوبل (فرمان اول)
پس از اطمینان از روشن بودن راهنمای سمت راست و دقت لازم و مراقبت از ترافیک رو به عقب به صورت لاکپشتی حرکت میگردد.
بهترین زمان برای چرخاندن فرمان به سمت پارک یا راست که به آن فرمان اول گفته میشود زمانی است که پس از دیده شدن انتهای خودرویی که قرار است پشت سر آن پارک گردد را در وسط شیشه ۳ گوش عقب (شیشه لچکی) ببینیم بنابراین فرمان اول در همین زمان ضمن حرکت لاکپشتی رو به عقب کامل به سمت راست چرخانده میشود.
قسمت سوم در پارک دوبل (فرمان دوم)
برای انجام فرمان دوم در پارک دوبل بسته به تسلط راننده به فرمان خودرو چندین روش وجود دارد.
روش شماره یک برای شروع فرمان دوم
کسانی که از دست فرمان کندی برخوردار هستند پس از اینکه انتهای خودروی کناری (سرگلگیر سمت چپ یا چراغ راهنمای سمت چپ) را در داخل شیشه لچکی جلو دیدند آنگاه ایست وسط را انجام میدهند و سپس به صورت لاکپشتی حرکت کرده و همه فرمان را به سمت چپ چرخانده به گونهای که پیش از اینکه سرگلگیر سمت راست خودرو به چراغ راهنمای عقب در سمت چپ خودروی کناری برسد فرمان دوم بایستی به سمت چپ تمام شده باشد و سپس به صورت لاکپشتی جلوی خودرو به داخل پارک هدایت میگردد.
روش شماره دو برای شروع فرمان دوم
این روش پارک دوبل برای کسانی است که از دست فرمان بهتری برای چرخاندن برخوردار هستن و هنگامی است که انتهای خودروی کناری از روبروی دستگیره ثابت (جلوی دستگیره) دیده شد در این فرمان ایست وسط انجام داده میشود و سپس به صورت لاکپشتی رو به عقب حرکت کرده و همه فرمان به سمت چپ چرخانده میشود و پیش از اینکه سرگلگیر سمت راست خودرو به چراغ راهنمای عقب سمت چپ خودروی کناری برسد بایستی فرمان دوم در سمت چپ به آخر رسیده باشد و با حرکت لاکپشتی جلوی خودرو وارد پارک میگردد و وقتی خودرو صاف شد ایست میگردد.
روش شماره سه برای شروع فرمان دوم
در این روش بایستی کمی زودتر از اینکه راهنمای اتومبیل کناری از روبروی دستگیره ثابت در جلوی در سمت راست دیده میشود ایست وسط انجام میگردد و چرخش فرمان دوم شروع میشود. برای کسانی است که از مهارت بالایی در کنترل کلاج خودرو و سرعت عمل زیادی در چرخاندن فرمان برخوردار هستند.
زمانی چرخش فرمان دوم شروع میگردد که راهنمای سمت چپ عقب خودروی کناری پس از ستون وسط سمت راست خودرو در شیشه بزرگ در جلو دیده شود و فرمان دوم پس از به حرکت در آوردن خودرو به صورت لاکپشتی به سمت چپ چرخانده میشود و پیش از اینکه سرگلگیر سمت راست خودرو به راهنمای عقب خودروی کناری برسد فرمان دوم به طور کامل به سمت چپ چرخیده باشد.
چکیده سه روش شروع چرخاندن فرمان دوم
۱-روش پارک دوبل با لچکی جلو برای کسانی است که از دست فرمان بسیار کند برخوردار هستند.
۲-روش پارک دوبل دستگیره ثابت برای کسانی است که از دست فرمان بهتری برخوردار هستند.
۳-روش پارک دوبل پس از ستون وسط برای کسانی است که دست فرمان آنها و همچنین کنترل کلاج دآنهال بسیار عالی میباشد و از مهارت بسیار بالایی برخوردار هستند.
پس از انجام پارک دوبل و اطمینان از صاف بودن خودرو در درون پارک دنده خلاص شده و ترمز دستی کشیده میشود.
@driving110